Tomek Pokrzywiński

Tomek PokrzywińskiTomek twierdzi, że nie śpiewa na co dzień, prywatnie.  Ale właściwie to śpiewa, czasami,  bardzo rzadko – tylko kiedy się wygłupia. Jednak w codziennym śpiewaniu „dla siebie” przeszkadza mu prawdopodobnie to, że śpiew i śpiewanie jawią mu się jako czysta profesja. Ale właściwie nie, gdy tak sobie przypomina, to śpiewa jednak! Wymyśla śmieszne „przyśpiewki” – głównie chodzi w nich o żart (zabawę słowną), ale jednak jest to śpiew! Zupełnie o tym zapomniał. Oczywiście nie robi tego codziennie. Najczęściej zdarza mu się to wtedy, kiedy intensywnie nad czymś muzycznym pracuje – wtedy ma w głowie wiele melodii i motywów. I do tych różnych melodyjek układa słowa. Czasami są to melodie z utworów, które właśnie gra na próbach, a czasem przypomina sobie po prostu jakąś ludową melodię… Tomek właściwie nie pamięta, żeby w dzieciństwie śpiewał sam lub z rodziną (no kolędy, oczywiście, i te wszystkie ćwiczenia z „kształcenia słuchu”, przygotowujące do szkoły muzycznej). Ale jednak musieli śpiewać, bo wciąż ma pamiątkę z dzieciństwa – nagraną kasetę, na której słychać wyraźnie, jak śpiewa wraz z siostrami, pięknie, czysto. Ulubione piosenki z dzieciństwa to te ze słynnego cyklu Bajki-Grajki (wyraźne wspomnienie głosu Ireny Kwiatkowskiej), Pan Kleks, Dzieci Pana Astronoma. No i ta ulubiona oczywiście, czyli Kolorowe kredki. Tomek i teraz potrafi zaśpiewać ją w całości. A dziś ceni szczególnie piosenki Beatlesów. Wszystkie. No, bardziej woli te Johna Lennona niż Paula McCartneya. Śpiew i śpiewanie wywołują w nim mieszane emocje, bo…podziw i stres. A tak naprawdę dochodzi do wniosku, że w sumie to jednak śpiewa bardzo często, ale… „w głowie” – tzn. jego mózg i świadomość śpiewają, ale bez wykorzystania aparatu głosowego. Tomek jest dziś cenionym wiolonczelistą barokowym – gra w znanych orkiestrach w Polsce i na świecie, m.in.:  Academy of Ancient Music, Orchestra of the Age of Enlightenment, Arte dei Suonatori i Holland Baroque Society, jest reżyserem dźwięku, działa w Fundacji Muzyka jest dla wszystkich, wymyśla i tworzy wiele autorskich projektów muzycznych.  Jest współtwórcą Smykofonii i kierownikiem muzycznym projektu Śpiewaj mi mamo